gap-year

Gap Year
Even een jaar er tussenuit om te ontdekken wat je wilt, wie je bent, welke (studie-)richting je op wilt of om gewoon vrij te zijn? Voor Engelse studenten is het niet meer dan normaal om een Gap Year te nemen. Intussen is deze trend overgewaaid naar Nederland, waar steeds meer scholieren (en studenten) de voordelen ervan inzien.

Laurens Vos, Country Director van Projects Abroad, is enthousiast over deze nieuwe ontwikkeling. Samen met zijn team zendt hij steeds meer vrijwilligers “op een Gap Year” naar het buitenland uit. Door als organisatie invulling te geven aan de behoefte van het houden van een Gap Year, kunnen scholieren en studenten zich persoonlijk ontwikkelen. Als vrijwilliger kom je namelijk in situaties terecht waar je niet aan gewend bent en waar andere waarden en normen gelden. Doordat jij je voor het gevoel op jezelf bent aangewezen, kom je er sterker en zelfstandiger uit. Ook leer je de cultuur van een land goed kennen als je er voor een langere tijd bent en deelneemt aan een vrijwilligersproject in plaats van een rondreis door hetzelfde land. Projects Abroad biedt de mogelijkheid om een bestemming en een project te kiezen die aan de wensen van een vrijwilliger voldoen.

Naast persoonlijke ontwikkeling en een andere cultuur ervaren, is het ook een voordeel dat je geen overhaaste beslissing hoeft te nemen met betrekking een vervolgstudie (of werk). Dit kan een hoop kosten en zorgen besparen. Door het opdoen van ervaring kun je ook achterhalen of je studiekeuze passend is geweest. Alle projecten van Projects Abroad zijn namelijk toegankelijk voor iedereen vanaf 16 jaar en ouder. Dit betekent dat al veel scholieren aan projecten hebben meegedaan om te kijken of hun studiekeuze wel de juiste was, bijvoorbeeld meedoen met een lesgeef project in Ghana om te kijken of de Pabo wel echt de beste keuze was. Of meedoen aan 1 van de vele Geneeskundige projecten om ervaring op te doen voor de decentrale selectie. Wij zien overigens veel uitgelote scholieren voor geneeskunde bij ons aankloppen voor een nuttige invulling van een ontstaan Gap Year.

Soms ontstaat er enige verwarring over de duur van een Gap Year, door het veelzeggende “year” in de titel. Elke periode die vrijaf wordt genomen en welke valt tussen studies in, wordt tegenwoordig al snel een Gap year genoemd – en waarom ook niet. Wij spelen daar op in en vrijwilligers kunnen zelf hun start- en einddatum kiezen en zo voor bijvoorbeeld 3 maanden naar het buitenland gaan en de overige maanden op Nederlandse bodem doorbrengen tijdens hun Gap Year of bijvoorbeeld in februari met een nieuwe opleiding beginnen.

Zijn er dan helemaal geen nadelen voor het nemen van een Gap Year??

Uiteraard is dit niet het geval. Neem heimwee. Voor de één is makkelijker om familieleden en vrienden achter te laten voor een langere tijd, dan voor een ander. Zo hebben we één keer een vrijwilliger terug zien komen omdat het gevoel van heimwee zo sterk overheerste dat ze niet meer goed kon functioneren en genieten van het project waar ze aan mee werkte. Ook voor ouders is het niet altijd gemakkelijk om hun kind uit een vertrouwde omgeving de wereld in te zien gaan. Toch is steun en enthousiasme vanuit het thuisfront bijzonder belangrijk voor de vrijwilligers, het versterkt hun gevoel van zelfvertrouwen. Daarnaast is het een geruststellende gedachte voor ouders dat op de plaats van bestemming 24 uur per dag ervaren medewerkers van Projects Abroad beschikbaar zijn bij vragen of problemen.

 

Voorbeeld van scholieren die in een Gap Year vrijwilligerswerk hebben gedaan.
Je kunt de volgende verhalen + foto’s plakken en knippen van onze site:

http://www.projects-abroad.nl/ervaringsverhalen/?content=sociale-projecten/ghana/nicoline-laman-trip/

http://www.projects-abroad.nl/ervaringsverhalen/?content=sociale-projecten/mexico/marguerite-de-keijzer/

http://www.projects-abroad.nl/ervaringsverhalen/?content=lesgeven/ghana/jan-van-hovell/

http://www.projects-abroad.nl/ervaringsverhalen/?content=gezondheidszorg/ghana/ewout-boesaard/

http://www.projects-abroad.nl/ervaringsverhalen/?content=gezondheidszorg/india/aernout-zuiderbaan/

 

Uit ons Persdossier:

Wat is dat precies, een “ gap year “?
Een Gap Year staat eigenlijk voor een lange onderbreking van je schoolperiode, deze vindt vaak plaats tussen de middelbare school en de universiteit. In tegenstelling tot wat de Engelse term doet vermoeden, hoeft deze periode niet direct een jaar te duren.

In het Verenigd Koninkrijk, in andere Engelstalige landen en Scandinavië – wordt veel vaker een gap year ingelast dan in Nederlandstalige landen. Dat vinden wij jammer, omdat het helemaal niet om een simpele pauze gaat waarin de persoon in kwestie niets uitvoert. Veel “gappers” – personen die een gap year nemen – lassen deze periode in met nauwkeurige doelstellingen en gebruiken deze tijd uiterst nuttig.

Redenen

We geven een paar voorbeelden van de doelstellingen waar onze vrijwilligers ons regelmatig op wijzen:

  1. Je horizon verbreden door andere landen en culturen te ontdekken.

  2. Je eigen karakter vormen door in moeilijke situaties te verkeren, bijvoorbeeld door vrijwilligersprojecten uit te voeren.

  3. Je tijd wijden aan humanitaire en ecologische doeleinden.

  4. Een beroep testen voordat je aan een lange opleiding begint.

  5. Je CV verrijken om vervolgens je kansen te vergroten op de   arbeidsmarkt of om toegelaten te worden aan de universiteit.

  6. Je taalvaardigheden in het buitenland verbeteren.

  7. In korte tijd verschillende oriënterende ervaringen opdoen.

  8. Afstand nemen van een leven dat te “ vastgeroest “ lijkt.

  9. Het verkrijgen van een betere kennis van de verhoudingen tussen westerse landen en ontwikkelingslanden.

 

Voordelen

Een recent onderzoek van het Ministerie van Onderwijs in het Verenigd Koninkrijk bevestigt de positieve impact van een gap year op “gappers” en hun beroepsperspectieven:

Tussen de 250.000 en 300.000 Britse jongeren van 16 tot 25 jaar nemen elk jaar een gapyear.

De voordelen voor deze gappers zijn betere universitaire resultaten, dankzij
–  veel zelfdiscipline
–  een grotere motivatie om universitaire doelstellingen te bereiken,
–  de levenservaring die zij opgedaan hebben tijdens hun gap year.

Meer kansen op de arbeidsmarkt
De positieve invloed van een gap year wordt erkend door universiteiten en werkgevers van net afgestudeerden

 

Verbetering van (zelf)kennis (intermenselijke en gedragscapaciteiten)

  1. Onafhankelijkheid

  2. Zelfvertrouwen

  3. Zelfdiscipline

  4. In staat zijn om beslissingen te nemen

  5. Teamplayer

  6. Intermenselijke communicatie

  7. Financieel beheer

  8. Leidinggevende capaciteiten

 

Historische gegevens over het gap year

Het is trouwens niet de eerste keer in de geschiedenis dat het populair, of zelfs noodzakelijk, werd op jonge leeftijd te vertrekken om ver van huis nieuwe vaardigheden te verkrijgen. We kunnen het volgende voorbeeld geven:

  1. De „Grand Tour“ is een lange reis door het vasteland van Europa vanaf de achttiende eeuw – die werd ondernomen door jongeren van de hoogste klasse van de Britse maatschappij. http://nl.wikipedia.org/wiki/Grand_tour

  2. De “Tour de France du compagnonnage” vraagt een jonge ambachtsman – die graag het statuut van compagnon wilde krijgen – om gedurende zijn inwijdingsfase te reizen. „De reis stippelt – buiten het feit dat hierdoor technische kennis en mensen samen worden gebracht – een bepaalde levensweg uit waardoor de mens zich ontwikkeld dankzij de beproevingen die doorstaan moeten worden en de etappes die overwonnen moeten worden.
    http://www.compagnons.org/dossier-debat/dossier/devenir-compagnon-du-tour-de-france

 

 

 

 

Een deel van je studie in het buitenland volgen, je complete bachelor daar volbrengen of een master in het buitenland ? Het kan allemaal en de voetangels en klemmen die je daarbij tegenkomt zijn allemaal overzichtelijk gerangschikt op de volgende site Nuffic

Let op dat je niet altijd in aanmerking komt voor studiefinanciering. Laat je zeer goed informeren!