Hoe pak je je studiekeuze aan ?

Hieronder vindt u een bijdrage van Frank van Zeldert en Wim Slabbekoorn

 

Frank van Zeldert, keuzecoaches.nl , Arnhem/Deventer/Doetinchem

De helft van mijn klanten is al een of twee keer met zijn studie gestopt. En ze geven allemaal toe dat ze weinig tot geen onderzoek hebben gedaan  . Een deel van deze groep was er namelijk al vanaf zijn 12e of latere levensjaar van overtuigd dat ze een bepaalde studie wilden gaan doen en vonden het niet nodig om te kijken of er betere alternatieven waren.

Als ze dan bij mij komen is de verwarring groot. Naast het verdriet een of twee jaar "verloren" te hebben t.o.v. hun vrienden zijn ze al tijden op het net aan het surfen geweest en zien door de bomen het bos niet meer. Ze hebben veel gratis tests gedaan en zijn ontgoocheld over de uitkomsten, begrijpen de verschillen niet meer tussen diverse studies die erg op elkaar lijken of ze zijn zo in de put geraakt dat ze niet meer geloven dat er voor hen een passende studie bestaat. Last but not least zijn ook de ouders vaak ten einde raad en lopen de spanningen niet zelden op.

Wat is er op zo'n moment nodig? Een simpele "reset" ! "vergeet al die studies en wat je gelezen hebt op internet, vergeet ook al die testen en laat je meenemen op een heel andere reis" is wat ik de jongeren dan meegeef.

Een studiekeuze begint niet/nooit met surfen op internet om allerlei studies te gaan scannen. De basis van een goede keuze is zelfonderzoek. Hoe moeilijk het in eerste instantie ook lijkt , in de praktijk blijkt het verrassend eenvoudig om een profiel te schetsen van jongeren waarin duidelijk wordt wat hun vaak al langlopende interesses zijn, waar ze absoluut een hekel aan hebben en wat ze goed of minder goed kunnen. De manier waarop dat gebeurt is per coach verschillend. In mijn geval heb ik door mijn meer dan twintig jaar ervaring met studiekeuze vraagstukken een eigen methodiek ontwikkeld waarin feedback van vrienden en ouders mij helpen snel een beeld te vormen en we focussen op zingeving. Collegae zetten testen in en komen daarmee tot een beeld.

Nadat we een goed profiel hebben opgesteld blijkt het reuze eenvoudig het merendeel van de studies weg te strepen. Ze passen niet bij de interesses, zijn niet geschikt vanwege een indicatie of  passen niet bij het studieprofiel (CM, EM, NG of NT) . Op dat moment blijkt de verwarring van de jongere tre verdwenen zijn. Er opent zich opeens een reeks aan mogelijkheden die allemaal zouden kunnen passen. En nu komt het er op aan stapsgewijs te onderzoeken waarom de ene studie of beroep beter lijkt te passen dan de andere. 

Als we zover zijn kan er in alle rust een week of twee op internet gezocht worden naar de inhoud van de studies en komt er in gesprekken met vrienden en familie duidelijkheid omtrent de te kiezen richting.

Vanzelfsprekend gaan de jongeren een meeloopdag organiseren en indien nodig kijken we of ze met iemand uit de beroepspraktijk kunnen praten. Beeldvorming vanaf een site of papier is immers moeilijk.

Overigens blijkt dat de foute keuzes vaak een bron van zelfinzicht zijn. En of je dan ook moet spreken van verloren jaren ….ik denk het niet.
 

Wim Slabbekoorn heeft coachingspraktijk www.lifeisajourney.nl in Middelburg

Gun jezelf dat ‘doorkijkje’

Waarom is kiezen zo moeilijk? Interessante vraag, makkelijk antwoord: er is heel veel aanbod.
Misschien wel te veel?

Kiezen heeft met 2 dingen te maken: je eigen wil en hoe moedig je bent.
Als je echt weet wat je wilt en waarom je dat wilt, zal dat je moediger maken om een keuze te maken.

Angst is een slechte raadgever, zeggen ze. En dat klopt. Dus: voel je je onzeker over wat je moet kiezen, dan zou ik eerst eens te rade gaan bij jezelf waar dat vandaan komt. Meestal kun je je gevoel van onzekerheid herleiden tot iets waar je bang voor bent. Bijvoorbeeld: bang voor een verkeerde keuze. Of: bang voor de mening van anderen. Op zich komen we dat allemaal wel eens tegen denk ik.

En eerlijk = eerlijk: waren er maar meer jongeren die bang waren om een verkeerde keuze te maken! Zo’n 30% van de jongeren kiest namelijk voor een studie, waar later (helaas voor velen al na 1 jaar) van blijkt dat het een verkeerde keuze was. De grote vraag is dan ook: hebben ze bewust gekozen, of lieten ze hun omgeving kiezen?

Er liggen meestal duidelijke redenen aan verkeerde studiekeuzes ten grondslag, zo blijkt:
* het studentenleven op zich was belangrijker geworden dan de studie
* onvoldoende motivatie / interesse en aanknopingspunten voor de toekomst
* onverwachte gebeurtenissen in privé sfeer

Nou, het is logisch dat er zaken op je afkomen waar je mee moet leren dealen, in de tijd waarin jouw identiteit zich sterk ontwikkelt.
Volkomen vrijheid, zelfstandig leven (op kamers, evt. met anderen), irritaties en conflicten, heimwee, verleiding … zomaar een paar dingen die ik voorbij hoor komen, als ik met (ex-)studenten spreek. Hoort er allemaal bij als je gaat studeren.

Gun jezelf dat ‘doorkijkje’ naar de arbeidsmarkt. Kijk met een realistische blik naar werk en toekomst. Daar zijn prima methoden voor, die studiekeuzecoaches jou kunnen bieden. Aan de hand van instrumenten en gesprekken behaal je het meeste resultaat en gevoel van ‘grondigheid’.

Als hulp bij studiekeuze neem ik het keuzeproces op zich ook altijd onder de loep (hoe maak jij keuzes in je leven?) en neem ik ook met je door wat het studentenleven met zich meebrengt: dat het niet altijd meezit en dat er tegenslag kan komen, dat er vakken zijn die minder interessant zijn, huisgenoten die voor irritatie zorgen, docenten waar je niks mee hebt, is namelijk redelijk goed voor te bereiden, zodat jij je er door heen slaat, wat er ook gebeurt!

Life is a journey: je kunt echt niet alles ‘incalculeren’, maar ik ben benieuwd naar jou ‘journey’.

Wim Slabbekoorn is gespecialiseerd in coaching loopbaanvragen en hulp bij studiekeuze
www.lifeisajourney.nl Join the journey @ www.facebook.com/lifeisajourneynl